C. Baltz, Cyber, informationnelle, numérique... à nouvelles économies, nouvelles cultures, Les e-Dossiers de l’audiovisuel: l’Education aux cultures de l’information, pp.49-64, 2012.

W. Bennett, Changing citizenship in the digital age Civic life online: learning how digital media can engage Youth, 2008.

D. Buckingham, The Future of Media Literacy in the Digital Age: Some Challenges for Policy and Practice, Euromeduc: Media Literacy in Europe, 2009.

D. Buckingham, Media Education : a global Strategy for Devlopment. Paper prepared for Unesco, 2001.

D. Buckingham, Media Education in the Uk: Moving Beyond Protectionism, Journal of Communication, vol.40, issue.6, pp.33-42, 1998.
DOI : 10.1080/0022027980280601

P. Freire, Pédagogie de l'autonomie : savoirs nécessaires à la pratique éducative, Traduit et commenté par Jean-Claude Régnier, Eres, 2006.
DOI : 10.3917/eres.freir.2013.01

P. Freire, Pédagogie des opprimés, 2001.

F. Heinderyckx, La malinformation. Plaidoyer pour une refondation de l'information, Quartier libre, 2003.

S. Livingstone, E. VanCouvering and N. Thumin, Converging traditions of research on media and information literacies: disciplinary, critical, and methodological issues, in: COIRO, Julie; KNOBEL, Michele,LANKSHEAR, Colin, LEU, Donald J., Handbook of research on new literacies,New York, USA: Routledge, pp.103-132, 2008.
URL : http://eprints.lse.ac.uk/23564/1/Converging_traditions_of_research_on_media_and_information_literacies_%28LSERO%29.pdf

K. , M. Lankshear, L. Colin, and D. J. , Handbook of research on new literacies, pp.103-132, 2008.

Y. Maury, Information, pouvoir d’agir, compétences, capacités : autour des mots autonomisation et empowerment, Médiadoc, pp.11-14, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00994806/document

M. , P. Thevenin, and B. , « Media literacy as a Core Competency for Engaged Citzenship in Participatory Democracy, American Behavioral Scientist, vol.57, issue.11, pp.1611-1622, 2013.

S. Proulx and . La, puissance d'agir d'une culture de la contribution face à l'emprise d'un capitalisme informationnel: premières réflexions, Culture et barbarie: communication et société contemporaine, 2011.

S. Proulx, Qu'est-ce que le Web 2.0 ? Comment on fait la différence avec le Web 1.0 ? Entretien avec Corinne Fréchette-Lessard, a-Brest, 2006.

R. , J. Terms, and . Empowerment, Exemplars of Prevention: Toward a Theory for Community Psychology, American Journal of Community Psychology, vol.15, issue.2, pp.121-148, 1987.

R. and F. Du, web² : fortunes et infortunes des discours d'accompagnement des réseaux socionumériques », Hermès n° 59, pp.25-30, 2011.

A. Serres, Une certaine vision de la culture informationnelle, Séminaire Enseignement et médias, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00631529

B. Thevenin and P. Mihailidis, The Re-Politicization of Media Literacy Education, Journal of Media Literacy Education, vol.4, pp.61-69, 2012.
URL : https://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.com/&httpsredir=1&article=1083&context=jmle

Y. MauryDe la culture de l?information à la culture informationnelle: au-delà du «penser, classer, catégoriser»in : FRISCH, Muriel (coord.), Nouveaux espaces et dispositifs en question, nouveaux horizons en formation et en recherche: objets de recherche et pratiques «en écloserie», L'Harmattan, pp.125-148, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337273

Y. MauryEmpowering through Information Culture: Participatory Culture, a stepping stone? A theoretical Reflectionin : KURBANOGLU, Serap et al.(Eds.), European Conference on Information Literacy (ECIL 2013),Istanbul, Turkey, 22-25 october 2013, Springer International Publishing Switzerland, 2013, CCIS 397, pp.236-242
URL : https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-03919-0_30#page-1