Cyber, informationnelle, numérique... à nouvelles économies, nouvelles cultures, Les e-Dossiers de l’audiovisuel: l’Education aux cultures de l’information, pp.49-64, 2012. ,
Changing citizenship in the digital age Civic life online: learning how digital media can engage Youth, 2008. ,
The Future of Media Literacy in the Digital Age: Some Challenges for Policy and Practice, Euromeduc: Media Literacy in Europe, 2009. ,
Media Education : a global Strategy for Devlopment. Paper prepared for Unesco, 2001. ,
Media Education in the Uk: Moving Beyond Protectionism, Journal of Communication, vol.40, issue.6, pp.33-42, 1998. ,
DOI : 10.1080/0022027980280601
Pédagogie de l'autonomie : savoirs nécessaires à la pratique éducative, Traduit et commenté par Jean-Claude Régnier, Eres, 2006. ,
DOI : 10.3917/eres.freir.2013.01
Pédagogie des opprimés, 2001. ,
La malinformation. Plaidoyer pour une refondation de l'information, Quartier libre, 2003. ,
Converging traditions of research on media and information literacies: disciplinary, critical, and methodological issues, in: COIRO, Julie; KNOBEL, Michele,LANKSHEAR, Colin, LEU, Donald J., Handbook of research on new literacies,New York, USA: Routledge, pp.103-132, 2008. ,
URL : http://eprints.lse.ac.uk/23564/1/Converging_traditions_of_research_on_media_and_information_literacies_%28LSERO%29.pdf
Handbook of research on new literacies, pp.103-132, 2008. ,
Information, pouvoir d’agir, compétences, capacités : autour des mots autonomisation et empowerment, Médiadoc, pp.11-14, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00994806/document
« Media literacy as a Core Competency for Engaged Citzenship in Participatory Democracy, American Behavioral Scientist, vol.57, issue.11, pp.1611-1622, 2013. ,
puissance d'agir d'une culture de la contribution face à l'emprise d'un capitalisme informationnel: premières réflexions, Culture et barbarie: communication et société contemporaine, 2011. ,
Qu'est-ce que le Web 2.0 ? Comment on fait la différence avec le Web 1.0 ? Entretien avec Corinne Fréchette-Lessard, a-Brest, 2006. ,
Exemplars of Prevention: Toward a Theory for Community Psychology, American Journal of Community Psychology, vol.15, issue.2, pp.121-148, 1987. ,
web² : fortunes et infortunes des discours d'accompagnement des réseaux socionumériques », Hermès n° 59, pp.25-30, 2011. ,
Une certaine vision de la culture informationnelle, Séminaire Enseignement et médias, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00631529
The Re-Politicization of Media Literacy Education, Journal of Media Literacy Education, vol.4, pp.61-69, 2012. ,
URL : https://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.com/&httpsredir=1&article=1083&context=jmle
De la culture de l?information à la culture informationnelle: au-delà du «penser, classer, catégoriser», in : FRISCH, Muriel (coord.), Nouveaux espaces et dispositifs en question, nouveaux horizons en formation et en recherche: objets de recherche et pratiques «en écloserie», L'Harmattan, pp.125-148, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337273
Empowering through Information Culture: Participatory Culture, a stepping stone? A theoretical Reflection, in : KURBANOGLU, Serap et al.(Eds.), European Conference on Information Literacy (ECIL 2013),Istanbul, Turkey, 22-25 october 2013, Springer International Publishing Switzerland, 2013, CCIS 397, pp.236-242 ,
URL : https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-03919-0_30#page-1