Apprentissages instrumentés en réseau : quel apprenant ?

Cédric Fluckiger 1
1 Théodile-CIREL
CIREL - Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille (CIREL) - EA 4354 : EA1764
Résumé : Cette communication se veut une réflexion critique sur la manière dont la recherche sur les apprentissages instrumentés en réseau. Plus précisément, à travers les actes des deux derniers colloques JOCAIR, est étudiée la manière dont est construit le sujet apprenant, quelles dimensions sont prises en compte ou laissées de côté. Les variables socioculturelles ou les pratiques extra-éducatives sont ainsi peu mobilisées dans l'analyse, l'accent étant mis sur les dimensions techniques et pédagogiques du dispositif. MOTS-CLÉS : sujet, apprenant, JOCAIR, recherche, socioculturel, extra-éducatif ABSTRACT. This communication is a critical reflexion on the way research on online instrumented learning builds the learning subject. More precisely, through the analysis of the last two JOCAIR conference proceedings, the way the subject is build, what dimensions are taken into account, is analysed. Sociocultural variables and personal uses are scarcely used in analysis. The accent is put on technical and pedagogical dimensions of the devices.
Document type :
Conference papers
Complete list of metadatas

Cited literature [12 references]  Display  Hide  Download

https://hal.univ-lille3.fr/hal-01613711
Contributor : Cédric Fluckiger <>
Submitted on : Wednesday, October 25, 2017 - 10:47:15 AM
Last modification on : Friday, June 14, 2019 - 1:29:22 AM
Long-term archiving on : Friday, January 26, 2018 - 1:10:23 PM

File

2012-05 Jocair_sujet.pdf
Files produced by the author(s)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01613711, version 1

Collections

Citation

Cédric Fluckiger. Apprentissages instrumentés en réseau : quel apprenant ?. Colloque JOCAIR 2012, Jun 2012, Amiens, France. ⟨hal-01613711⟩

Share

Metrics

Record views

206

Files downloads

40